Wednesday 1 August 2012

Sebab dan Tujuan Hijrah


Hijrah yang berlaku dalam sejarah berkembangan Islam mempunyai sebab – sebab tertentu. Pertama, disebabkan perintah Allah s.w.t., kedua tentangan daripada orang Arab Quraisy, ketiga, ia merupakan satu strategi untuk mencapai kejayaan dan keempat, jemputan orang Madinah.

       Tentangan hebat daripada orang Arab Quraisy telah menyebabkan orang Islam berasa tertekan dan terseksa. Pada peringkat awal, Nabi Muhammad s.a.w. meminta mereka bersabar. Walau bagaimanapun, Allah telah menurunkan ayat al-Quran yang meminta Nabi Muhammad s.a.w. dan orang Islam berhijrah (surah al-Anfal). Faktor perintah Allah supaya berhijrah, merupakan factor utama berlakunya hijrah.

       Penghijrahan ini juga bukan merupakan satu kekecewaan bagi orang Islam, tetapi ia merupakan satu strategi dalam menyampaikan dakwah. Di Makkah, Islam kurang mendapat sambutan, oleh itu satu tempat baharu perlu dicari bagi meneruskan penyebaran Islam.
      
       Kedatangan orang Madinah (suku Aus dan Khazraj) dan seterusnya memeterai Perjanjian Aqabah Pertama dan Aqabah Kedua telah mempercepatkan proses penghijrahan tersebut. Ini disebabkan orang Madinah (Aus dan Khazraj) telah menyediakan satu tempat tinggal dan menjamin keselamatan orang Islam yang berhijrah.

3 comments: